Oruçtaki Güzellikler

Oruçtaki Güzellikler
Alimler demişlerdir ki: oruç ve açlıkda on güzel haslet vardır:
1. Açlıkta kalp safası, gönlün hakka inkiyadi, göz keskinliği vardir.
Tokluk ise aptallık ve tembellik verir, basireti kör eder. Dimağda buhari fazlalastirir, bu sebeble kalbde bir agirlik olur. Söylenen fikirlere intikal ve intibak edemez, esrari anlayamaz.
2. Açlikta rikkat-i kalb olur. Kalb safasi da insani münacatin lezzetini idrak etmeye hazirlar, zikrinin ve sair ibadetlerinin te’sirini görür.
3. Kalbde züll ü inkisar olur, simariklik gider. Cenab-i Hakk da hadîsi kudside: “Ben, benim rizam için kalbi münkesir olanlarla beraberim”, buyurmustur. Lüzumsuz ferah ve tugyanin baslangici olan, ayni zamanda büyük mahrumiyetlerin sebebi olan iftihar ve böbürlenme duygusu gider. Nefis açlikla kirildigi kadar hiç bir seyle kirilmaz.


4. Insan açlikda belalari unutmaz, zararlara ve afetlere duçar olanlari unutmaz. Tok olan açlari unutur, aç olanlar ise açligin ve belalarin elemlerini bilirler. Elemli fakirleri ve zayiflari unutmazlar.
5. Açlik bütün ma’siyet arzularini kirar, devamli kötülügü emreden nefsin (nefs-i emmarenin) üzerine basar.
6. Açlik, insana betaet ve hamakat veren fazla uykuyu defeder. Çok yiyen ise çok içer, çok içen çok uyur, çok uyuyanin gafleti artar. Kimin gafleti artarsa hüsrana ugrar ve nedameti artar.
Bu sebeble mesayih-i kiram müridi ere: “Çok yemeyiniz, çok içmeyiniz, bu sebeble çok uyursunuz ve hüsrana ugrarsiniz” diye buyurmuslardir.
7. Açlikta ibadete devam kolaylasir. Toklukta ise ibadet zorlasir, ibadete devam ise daha güçlesir.
8. Açlikta bedenler ve uzuvlar sihhatli olur, hastaliklar def olur. Çünkü umumiyetle hastaliklarin sebebi çok yemek, çok içmek, çok uyumak, kan fazlaligidir. Hastalik ibadetlere mani olur, kalbi huzursuz eder, ibadet sevkini kirar.
9. Gayet sade bir hayat sürer, sikintisi olmaz. Az yemegi itiyad edinen az mala kanaat eder. Bu sebeble Rasûlullah -sallallalahü aleyhi ve sellem-: “Iktisada riayet eden fakra duçar olmaz.” yani maîsetinde orta yolu tutan fakir olmaz buyurmuslardir.
10. Açlikta sadakasini gönül huzuru ile verebilir, yemeginin fazlasini yetimlere, miskinlere dagitir, kiyamette de sadakasi altinda gölgelenir.

Takva İçin Oruç

Cenabi Hakk Azze ve Celle ayeti kerimede: “Orucun farziyyeti sizin ittikaniz için” buyurmustur. Çünkü oruç insanin kuvvei sehvaniyyesini kirdigi gibi nefsin heva ve hevesini kirarak bütün azalan günahdan, isyandan ictinab ile zühd ü takvaya sebeb olacagi beyan buyurulmustur. Çünkü insanlarin dünyevî mesaisi iki seye münhasirdir: Biri tatli tatli yiyip içmek arzusudur. Digeri de kuvve-i sehvaniyyedir. Bu iki arzu da ancak oruç ile men’edilmis oldugu gibi tasfiye-i cesed ve bazi emraz-i kalbiyyenin tathirine de oruç vesile olur. Ve tibben de midenin tashîhine vesile oldugu malum, bir hakikattir.
Muhammed bin el-Haris -radiyallahu ahn- der ki: Bes zümreye bes seyi sordum, hepsi de ayni cevabi verdiler:
1. Tabiblere devalarin en sifalisini sual ettim: “Açliktir ve az yemekdir,” dediler.
2. Hikmet ehillerine: “Allah’a ibadete en fazla yardimci olan nedir?” diye sual ettim. “Açliktir ve az yemektir” dediler.
3. Zahidlere, “Zühde en fazla kuvvet kazandiran nedir?” diye sual ettim. “Açliktir ve az yemektir” dediler.
4. Alimlere, “Ilim hifzinda en fazla yardimci sey nedir?” diye sual ettim, “Açliktir ve az yemektir” dediler.
5. Sultanlara, “Her vakit dikkatli bulunmanin çaresi ve en güzel, en lezzetli taam nedir?” diye sual ettim, “Açlıktır ve az yemektir” dediler.
Alıntıdır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu