Bilgisayar Kullanımı,Kullanım Amaçları

Bilgisayar Kullanımı,Kullanım Aramaçları
Bilgisayar kullanımı, farklı amaçlara yönelik olarak bilgisayarların kullanılması ve uygulamalarıyla ilgili çalışmaları kapsar. Bilgisayarlar 1980’li yıllardan önce, sadece büyük firmalar ve uzman kişiler tarafından kullanılırken özellikle 1990’lı yıllarda inanılmaz bir hızla yaygınlaşmıştır. Günümüzde bilgisayarlar orta ve küçük işletmelerin yanı sıra evlerde kişisel kullanıcılar için de vazgeçilmez araçlar hâline gelmiştir. Tüm iletişim araçlarının önüne geçen bilgisayar sayesinde yazılı, görüntülü ve sesli iletişim kurmak son derece kolaydır.

BİLGİSAYAR AĞLARININ KULLANIM AMAÇLARI

Şirketler İçin Kullanım Amaçları

(1) Kaynak Paylaşım: Şirket personelinin ve kaynağın bulunduğu coğrafi konuma ve aralarındaki uzaklığa bağlı olmaksızın, şirket personelinin kaynaklara (sistemlere, yazıcılara, programlara, verilere) erişebilmesi amaçlanır.

(2) Yüksek Güvenirlik: Alternatif donanım olanağı yarattığı için donanımlardan birinin bozulması durumunda, diğer donanımlarının bozulanın görevini üstlenmeleri, sistem performansının düşmesine karşılık, sistem güvenilirliğini artırır. Askeri uygulamalarda, bankacılıkta, hava trafiği kontrol sistemlerinde, nükleer reaktör güvenliğinde ve diğer birçok uygulamalarda, donanım arızası durumunda sistemin çalışmaya devam edebilmesi çok büyük önem taşır.

(3) Para Tasarrufu: Küçük bilgisayarların fiyat/performans oranları büyüklere oranla daha düşük değerdedir; daha iyidir. Anaçatı bilgisayarları, PC’lere oranla on kat hızlı olabilirler, ancak fiyatları çok daha fazla olur. Bu nedenle tasarımcılar PC’lerden oluşan sistemler tasarlamaya yönelmişlerdir. Bu sistemde her kullanıcı için bir PC vardır ve veriler bir ya da daha fazla dosya sunucu makinesinde saklanırlar. Kullanıcı / Sunucu (Client / Server) modeli adı verilen bu sistem çok daha kullanışlıdır.

Kullanıcı / Sunucu modelinde, iletişim genellikle kullanıcının sunucudan bazı işler yapmasını talep eden mesajları sunucuya göndermesi şeklinde oluşur. Sunucu istenilen işi yaptıktan sonra kullanıcıya yanıt gönderir. Bu modelin uygulandığı sistemlerde, az sayıda sunucuyu kullanan çok sayıda kullanıcı bulunur. Kullanıcı / Sunucu modeline dayalı sistemlerin kullandıkları protokollere örnek olarak İnternette Kullanılan TCP / IP protokol kümesini gösterebiliriz.

(4) Ölçeklenebilirlik: Ağın haberleşme yükü arttıkça, sisteme istemciler ekleyerek sistem performansını arttırabilme yeteneği olarak tanımlanan ölçeklenebilirlik, bilgisayar ağının kullanım amaçlarından biridir. Merkezi anaçatı bilgisayarlarının kapasiteleri dolduğu zaman, bu sistemlerin daha büyük kapasiteli istemlerle değiştirilmesi gerekir. Bu yöntem hem daha masraflıdır hem de sistem değişikliği sırasında kullanıcıların işlerinin aksamasına neden olabilir. Öte yandan Kullanıcı / Sunucu modelinde, sisteme ihtiyaç duyulduğu kadar kullanıcı makinesi ya da sunucu eklenebilir.

(5) Haberleşme Ortamı: Bilgisayar ağları, aynı şirketin uzak birimlerinde çalışan kullanıcılar arasında haberleşme olanağı sağlar. Kullanıcılar aynı belge üzerinde işlem yapabilirler ve birbirlerine mesaj gönderebilirler.

(6) Elektronik Ticaret: Internet üzerinden ürün tanıtımı ve satışı sağlar. Bu uygulamaya kısaca e-ticaret denir.

Kişisel Kullanım Amaçları

Bilgisayar ağları ile evlere hizmet verilmesi 1990’dan sonra başlamıştır ve şu amaçlara yöneliktir.

(1) Uzaktaki Bilgiye Erişmek: Bu alandaki uygulamalar, banka ve yatırım hesapları işlemlerinin evden yürütülmesi, katalog incelemesi ve evden sipariş verilmesi, günlük gazetelerin PC’lere yüklenmesi ya da yazıcılardan döktürülmesi ve hemen hemen her konudaki (iş, sanat, bilim, sağlık, seyahat, spor, hobiler vs.) gibi sistemlere erişilmesi şeklinde sıralanabilir. Bütün bu uygulamalar bir kişi ile uzaktaki bir veritabanı arasındaki etkileşimlerdir.

(2) Kullanıcılar Arasında Haberleşme: Bu alandaki en yaygın uygulama elektronik postadır. Gerçek zamanlı bir e-posta ile birçok kullanıcının, konferans görüşmesi şeklinde toplantı yapması da mümkündür. Sohbet odaları, bu uygulamaya verebileceğimiz en yaygın örnektir. Haber grupları ise gerçek zamanlı olmayan ve grup üyelerine kendi konularındaki mesajların gönderildiği bir uygulamadır.

(3) Etkileşimli Eğlence: Talep üzerine video hizmeti, çok kişi ile oynanan gerçek zaman benzetim oyunları, hayali ortamlarda geçen hayali oyunlar, uçuş benzeticileri ile iki takım halinde oynanan uçak savaşları oyunları, alternatif senaryoların sağlandığı ve senaryosu seyirci tarafından seçilebilen filmler etkileşimli eğlence için verebileceğimiz bazı örneklerdir.

Sosyal Sorunlar

Bilgisayar ağlarının evlere kadar uzanıp dünya çapına yayılması, beraberinde toplumsal ve ahlaksal sorunlarda getirmiştir. Bazı haberleşme gruplarının, bazı konularda yaptıkları metin, resim ya da video haberleşmelerinin diğer kullanıcıları rahatsız ettiği ve bu tür haberleşmelerin 18 yaşından küçük kullanıcılar için zararlı olduğu konusu, kullanıcılar ile ağ işletmecileri arasında tartışmalara yol açmaktadır. Bunun gibi çeşitli sorunlar da sıralanabilir.

Bilgisayar Kullanımı Aramaçları

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu