Camilerdeki Bid’atlar Hakkında

Camilerdeki Bid’atlar Hakkında
Mahallemizdeki camide namaz bittikten sonra cemaat teker teker ellerini bağırlarına koyuyor ve imamı adeta selâmlayıp öyle ayrılıyorlar Imam da buna aynıyla mukabale ediyor Bu hareket doğru mudur? Değilse, böyle doğru olmayan cami içi hareketler nelerdir?

Yerleşen her bid’at karşılığında bir sünnet gider Bu gerçeği hiç unutmamak gerekir “Her bid’at da dalâlettir” “Resûlullah’ın getirdiği dinde bulunmadığı halde, dindenmiş gibi yapılan her davranış merduttur”, yapanın yüzüne çarpılır Maalesef, camilerimizde, mescidlerimize çeşitli bid’atler işlenmektedir ve muhtemelen çoğu iyi niyetle yapılan bu bid’atlar, sünnetlerin oralardan çıkarılmasından başka da bir şeye yaramazlar Bunlardan bazılarını saymaya çalışalım

1 Dediğiniz gibi, namazdan sonra, Imam henüz mihrapta iken, eli göğüse getirmek suretiyle selâmlama faslı Bu, bid’atliğinin yanında başka dinlerde ibadet olan bazı haraketleri de akla getiriyor Ayrıca yapmayanlar, Imam efendiye dargınlığı var, zannedilecek diye sıkıntıya düşüyorlar Bu davranış namaz sonrası serbestliği ortadan kaldırarak, ibadete bir merasim havası veriyor

2 “Kâmetten” önce “Ihlas suresi” ya da daha başka şeyler okumak Camide Kur’an okumak ve dinlemek elbette güzel bir davranıştır ve bu sadece camiye de has değildir Ama sünnetle farz arasında, sanki namazın ya da müezzinliğin gereklerindenmiş gibi okunması bid’attır Bu tür okuyuşlar zaten kliseleşmis hale geldikleri için kimse onları, şuuruna vararak Kur’an gibi dinlememektedir Bazı yerlerde buna başka ayetler veya başka sureler de eklenir Bunların bid’at olduğunun en açık delili; bunlara alışılan camilerde bir defa terkedilecek olsalar, hemen tepki görmeleriyle müezzinliğin eksik olduğu sanılmasıdır

3 Farzdan sonra müezzinlerin -Istanbul’un bazı büyük camilerinde olduğu gibi- koro halinde tesbihleri okumaları, “âmin, âmin, âmin” diye bağırmaları, mesnun ve me’sür olmayan bir takım nakaratlar söylemeleri, Hatta “Ayetel-Kürsî” ve herkesin kendi başına yapması gereken tesbihati yüksek sesle ve bağırarak okumaları, böylece cemaati bunları okumaktan mahrum etmeleri ve onları kendi gürültülü seslerini dinlemek zorunda bırakmaları

4 Namazlardan sonra, namazın bir tetimmesi olarak, herkesin herkesle musafaha etmesi Musafaha aslında sevgi doğurucu bir sünnet olmakla beraber, namazlardan sonra, namazın bir parçası ve bütünleyicisi gibi icra edilmesi, ibadete bir katma anlamı taşıdığından bid’at olmuş olur

5 Cumanın iç ezanından önce çeşitli salatü selamlar ve temennalar okumak

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu