İstiklal Marşının Redifleri
Redif, Şiirlerde mısra sonlarında, görevleri aynı olan eklerin, ya da anlamları aynı olan sözcüklerin tekrarlanmasına denir. Redifler daima mısranın en sonunda bulunur, yani kafiyeden sonra gelir. Redifin olduğu her yerde mutlaka kafiye de vardır. kafiyeler farklı anlamlarda kullanılır ama redifleranlam bakımından aynıdır
İstiklâl Marşı, şekil özellikleri açısından bir nazımdır. Dokuz dörtlük ve bir beşlikten oluşmaktadır. Dikkat edilirse kırk bir mısra olduğu görülür. Bu da “Allah bir daha bu millete İstiklal Marşı yazdırmasın. diyen Akif’in, bu marşı bağımsızlığımıza bir nazarlık olarak yazdığı düşüncesini akla getirmektedir.
Şiirde her kıtanın mısralarının kendi aralarında kafiyeli olduğunu görürüz. Sadece onuncu kıtada dördüncü dize serbesttir.
1. Kıta: -cak sesleri, zengin kafiye.
2. Kıta: -lâl sesleri, zengin kafiye.
3. Kıta: -aşa sesleri, zengin kafiye / -rım ekleri redif.
4. Kıta: var, -var, boğar sesleri, tunç kafiye. ğ>v
5. Kıta: akın, -akın, tunç / zengin kafiye.
6. Kıta: tanı, -tanı sesleri tunç kafiye.
7. Kıta: -dâ (-daa) sesleri, zengin kafiye.
8. Kıta: emeli, -em eli, -emeli, tunç kafiye.
9. Kıta: -aş sesleri, tam kafiye / -ım’lar redif.
10. Kıta: -lâl sesleri, zengin kafiye / dördüncü dize serbest.
İstiklâl Marşı’nın ölçüsü aruzdur. Aruzun en çok kullanılan (Fâ i lâ tün / fe i lâ tün / fe i lâ tün / fe i lün) kalıbıyla yazılmıştır.
****
Redif
Kafiye
1. Kıta
___sancak
___ocak
___parlayacak
___ancak
2. Kıta
___hilal
___celal
___helal
___istiklal
3. Kıta
___yaşarım
___şaşarım
___aşarım
___taşarım
4. Kıta
___duvar
___var
___boğar
___canavar
5. Kıta
___sakın
___akın
___Hakk’ın
___yakın
6. Kıta
___tanı
___yatanı
___atanı
___vatanı
7. Kıta
___feda
___şüheda
___hüda
___cüda
8. Kıta
___emeli
___eli
___temeli
___inlemeli
9. Kıta
___taşım
___yaşım
___na’şım
___başım
10. Kıta
___hilal
___helal
___izmihlal
___hürriyet
___istiklal
Alıntı